“Джинса”, маніпуляції та піар під виглядом новин – як місцеві видання піарять кандидатів та партії

Кандидати у народні депутати напередодні виборів до парламенту максимально використовують засоби масової інформації, щоб влаштувати піар. Як їм допомагають журналісти і редактори місцевих ЗМІ, чи законний цей піар і хто може покарати за таку псевдожурналістику, читайте далі

Власники медіа на Донбасі і наближені до них кандидати максимально використовують ЗМІ у період передвиборної кампанії. Роблять це часто з порушенням законодавства, натомість журналістів цих видань використовують як свою агітаційну команду.

У медіа-спільноті використовують поняття “джинса” – це замовний матеріал, написаний прес-службою кандидата або журналістом певного видання, який пише про певного кандидата (політика), такий матеріал певні маніпуляції та порушення принципів журналістики при розміщенні політичної реклами. Юридичних наслідків використання джинси не несе.

Видання “Детектор медіа” визначає кілька різновидів джинси. Це статті або сюжети про політика написані його прес-службою чи журналістом, сумнівні соціологічні дослідження, псевноаналітика якихось невідомих політологів, листи з обуреннями, вимогами вплинути на ситуацію. Також останнім часом стали популярні боти-коментатори.

- Це наймані працівники або активісти політичних штабів, які за гроші залишають коментарі (пости, коменти)на сторінках інтернет-видань з метою дискредитації тої чи іншої статті, її автора, висловлених ідей чи викладених фактів, - сказав аналітик Андрій Грудкін.

За дослідженнями ГО “Інститут масової інформації” Донеччина посідає 4 місце в Україні за кількістю джинси у ЗМІ. Цей показник становить 6% від усіх матеріалів.

Головними замовниками політичної джинси є кандидати-“мажоритарники”, про них 48% усіх замовних матеріалів.

Регіональне видання “Знамя индустрии” піарить лише одного кандидата – Бориса Колеснікова. Щодня на сайті видання під виглядом соціально важливих новин виходять публікації про кандидата. Вони не марковані позначкою політична реклама або в інший законний спосіб.

Аби уникнути цього, журналісти і редактори називають Колеснікова не кандидатом у народні депутати, а “відомим політиком”, “опозиційним прем'єр-міністром”. За його підтримки людям в села щодня впродовж місяця розвозять воду – видання щодня публікує графік підвозу води до сіл Костянтинівського району. Також кандидат проводить передвиборні зустрічі з людьми, але подано це як обговорення важливих проблем в окрузі – про мир на Донбасі, водопостачання, створення робочих місць, комунальні проблеми, високі тарифи та інші. У новинах порушено журналістські стандарти, наявні оціночні судження, кандидат Колесников висвітлюється як благодійник, який може врятувати усіх жителів Донбасу та вирішити їхні проблеми.

14 липня на головній сторінці видання вийшов великий матеріал з ознаками передвиборної агітації “В Святогорске прошел Форум ОППОЗИЦИОННОГО БЛОКА «Сила Донбасса». У ньому ідеться про участь міських голів Донеччини та керівників приватних підприємств у форумі, наведені їхні цитати, які містять заклики і передвиборні обіцянки. Однак матеріал не маркований як політична реклама.

14 липня у соцмережі з’явилося відео, де Борис Колесніков нахамив одному з жителів Костянтинівки під час зустрічі. Відео поширили загальноукраїнські видання, при цьому на лояльних до Колесникова ресурсах – жодного слова про це.

“Знамя индустрии”, яке позиціонує себе як регіональне виданняі має у новинах розділи по Краматорську, Дружківці, Мирнограду, Лиману, Покровську, при цьому не подає інформацію про жодного з інших кандидатів. Піарить лише свого – Бориса Колесникова. Офіційно “Знамя индустрии” є роздержавленим виданням, його видавцем і засновником є ТОВ “Відродження Донбасу”.Кінцевим бенефіцеаром значиться Борис Колесніков.

Інше видання "New Format" взагалі маніпулює – у заголовку подає інформацію, що Борис Колесніков вирішив проблему з водозабезпеченням жителів північно-західної Донеччини. У тексті нижче ідеться про те, що у селі Яблунівка Іллінівської громади лише планують пробурити свердловини, щоб зробити для жителів резервне водопостачання. Для цього лише приїхала машина, яка буритиме у селі. Тобто, бажане вже видано за дійсне.

Журналісти сайту “06272” не публікують агітаційних матеріалів про жодного з кандидатів. Щоправда, на сайті є статті з аналізом програм депутатів по 49 виборчому округу, вони подані збалансовано, без агітації чи політичної реклами. Такі ж матеріали ознайомчого характеру пропонують читачам на сайті “06267”. Їх автори дотримуються стандартів журналістики.

Місцеве видання “Провинция” на своєму сайті подає матеріали про різних кандидатів у депутати, при цьому більшість з них промаркована позначкою політична реклама. На сайті є новини про кандидатів Бориса Колесникова та Сергія Сивоху. Хоча деякі статті подані як благодійна діяльність Фонду Бориса Колеснікова, який влаштовує для дітей поїздки та різні майстер-класи.

Сайт дружківського видання “Дружковка на ладонях” агітує за партію “Слуга народу” та кандидата Бориса Колеснікова. Причому, матеріали про Колесникова подаються в основній стрічці новин без маркування політична реклама.

Перше місце серед партій-замовників джинси в регіональних медіа посіла «Опозиційна платформа — За життя» (10% від загальної кількості матеріалів з ознаками замовностів інтернет-ЗМІ), повідомляє ГО “Інтитут масової інформації”.

Друге і третє місце посіли, відповідно, партії «Слуга народу» Володимира Зеленського (7,5% від загальної кількості матеріалів з ознаками замовностів інтернет-ЗМІ) та «Європейська солідарність» Петра Порошенка (6%).

Загальна кількість матеріалів з ознаками чорного піару склала 5,5% від усіх матеріалів з ознаками замовності.

Зазначається, що в рамках дослідження експерти ІМІ аналізували контент 220 популярних онлайн-ЗМІ в 22 областях України. Моніторинг матеріалів проводили з 24 по 28 червня цього року. Аналізувались всі матеріали, що вийшли в стрічках новин інтернет-видань в цей період.

Юридично покарати за “джинсу” у ЗМІ не можуть. Голова Комітету виборців України (КВУ) Олексій Кошель вважає, що у виборче законодавство варто внести зміни, які б передбачали або повну заборону політичної реклами, або її максимальне обмеження.

І хоча юрист Інституту масової інформації Роман Головенко зазначає, що політична реклама має бути ідентифікована для аудиторії, він слідом додає, що повноваження регулятора зараз поширюються лише на телебачення і радіомовлення. Онлайн-ресурси, у тому числі регіональні, не можуть бути покарані.

НАЗК теж не може влаштувати перевірку. Отже, питання “джинси” залишається в площині професійної журналістської етики, особливо в умовах неврегульованості діяльності інтернет-ЗМІ.

костянтинівка дружківка новини джинса вибори змі кандидати імі
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі

Новини компаній
Кожен з нас хоча б раз потрапляв під дощ в незручний момент. Одяг, зачіска і макіяж, потрапляючи під краплі дощу,псують  зовнішній вигляд, а настрій безповоротно псується. Що робити? Вірно, брати парасольку. Але багато людей не люблять носити з собою цей аксесуар через його некомпактні розміри й невідповідность кольору з одягом. Рішення проблеми - Mini Umbrella. Що це таке? - Парасолька з міцною металевою основою. Це дозволяє використовувати її навіть при...
Новини компаній
Щодня ми робимо десятки фото на телефон або цифрову камеру. Рано чи пізно постає питання, як зберігати всі ці кадри?   Команда Mofy.life зібрала 5 простих порад, з якими ви зможете легко впорядкувати свій фотоархів і надійно зберегти сімейні спогади на довгі роки. 1. Видаляйте дублі і непотрібні фото Як часто ви робите серію однакових фото, намагаючись "зловити" правильний ракурс?) Або 15 раз фотографуєте друзів так, щоб всі дивилися в камеру? Погодьтеся,...
Партнерський матеріал
У час пандемії та введення в Україні надзвичайної ситуації як ніколи є очевидною необхідність забезпечення ОТГ сучасними системами сповіщення. Про те, що це таке і чим вони важливі, спілкуємось з Олегом Ниткою, керівником ТОВ «Українське інформаційне агентство «Вуличне радіо», яке розробило фактично першу в Україні систему сповіщення населення. – У чому суть вашої розробки і яка її доцільність? – Давайте поясню. В Україні десятки років не вдосконалювали си...
Новини компаній
Із сухістю повітря щодня стикається кожна людина. Вдома, на роботі, в автомобілі. Дискомфорт при диханні, сухість шкіри - неприємні наслідки пересушеного повітря. Велика кількість побутових приладів вдома, офісної техніки на роботі, випаровування бензину в автомобілі не сприяють поліпшенню якості повітря, що вдихається людиною. Не завжди є можливість придбати дороге кліматичне обладнання і створити «оазис» свіжості і приємних ароматів. Справжньою знахідкою...
Новини компаній
У дуже тяжкий час для України та всього світу, ніхто не може залишатися осторонь проблеми. Кількість хворих на коронавірус невпинно зростає, а лікарні все більше потребують підтримки. Богодухівській районній лікарні дуже пощастило. Місцевий меценат зробив дуже потрібний та дорогий подарунок - портативний апарат ШВЛ. Повідомляє "Об'єктив". Тепер, лікарня може забезпечувати постійну підтримку дихання хворого, у якого тяжкий ступінь захворювання на коронавіру...
Новини компаній
Головний тренд весни 2020 року - електросамокат KUGOO M2 PRO! Kugoo M2 Pro Jilong - це нова поліпшена модель електросамоката від компанії Jilong в 2019 році. Самокат Kugoo M2 Pro Jilong відрізняється від своїх попередників вдосконаленим дизайном, надійністю конструкції, компактністю і функціональністю. З таким самокатом ви будете почувати себе впевнено як у місті так і на бездоріжжі. Швидкість, вага і максимальний пробіг самоката дозволяють здійснювати щод...
Новини компаній
В Україні швидко набирає оберти коронавірус, все більше хворих надходить до лікарень. Та не тільки це захворювання змушує українців опинитися у стінах медичного закладу. Щоб не впадати у депресію під час перебування в лікарні, краще себе чимось відволікти. Можна почитати книги або зайнятися рукоділлям. Однак, для цього було б непогано мати додаткове джерело світла, крім однієї лампи на стелі. На жаль, не всі наші лікарні мають якісь світильники поряд з ліж...
Новини компаній
Привертає, дарує емоції, перенаправляє до джерела - все це про сучасну зовнішню рекламу та її технології. Хочете знати, як може «спрацювати» ваша реклама на просторах України та хто здатний професійно втілити ваші ідеї в життя? Виділіть декілька хвилин на цю статтю, щоб знати тенденції, працювати з лідерами і бути в тренді цілий рік. Артем Бургасов, директор компанії Outdoor.ua: "Важливо знати тенденції ринку". За даними вітчизняних і зарубіжних дослідникі...
Новини компаній
Карантин і самоізоляція, — не порожні слова в нинішніх реаліях. Захисні маски, без них вас не пустять в транспорт, магазин і інші відкриті місця. Тому всім здоров'я і щасливого життя. Поговорімо про види захисних масок, в яких випадках захисна маска вам знадобитися та правильне їх використання. Медичні маски, коли вони необхідні? В першу чергу, медичні маски використовують співробітники медичних установ, для захисту від пацієнтів та навпаки. Це загальновід...