Навіщо дітям розвивати підприємницьке мислення: безпечні поради

Більшість успішних підприємців вважають, що навчати дітей підприємницькому мисленню потрібно ще в школі. Але на жаль, шкільні програми мало відповідають вимогам майбутнього та поки що нездатні виховувати покоління, що готове до викликів майбутнього.

Проблема в тому, що сучасна система освіти в Україні ніяк не сприяє розвитку в дітей бізнес-здібностей. Підприємництво досі сприймається як зона ризику, і самі бізнесмени не вважаються в масовій свідомості людьми, які забезпечують економічний і технологічний розвиток суспільства. Якщо ж в дітях є відповідні таланти, вони часто в'януть в атмосфері типової вітчизняної школи.

Лише дуже невисокий відсоток дітей хочуть займатись підприємництвом у майбутньому.

Не варто недооцінювати підлітків як розробників. Гімнаст Джордж Ніссен придумав батут, Жозеф-Арманд Бомбардьє - снігохід, а Ейша Кхар створила суперконденсатор, що дозволяє заряджати акумулятор смартфона за 20-30 секунд. І все це вони зробили, коли їм було по 16 років. При цьому, всім розробникам потрібна допомога у підприємницькій частині.

Ілон Маск навчився програмувати в 10 років, а в 12 років розробив і продав гру Blast Star за 500 доларів.

Стів Джобс в 16 років почав робити і продавати хакерський пристрій для безкоштовних дзвінків по всьому світу. Річард Бренсон (Virgin America) в 16 років створив журнал Student. Нік Д'Алоізіо (Summly) в 15 років створив додаток Trimit, який скорочує веб-контент до коротких абзаців для розміщення в Twitter, Facebook і Tumblr, і написав додаток Summly для стислого переказу великих обсягів тексту, які у віці 17 років продав компанії Yahoo ! за 30 мільйонів доларів.

Є схожі приклади і в Україні.

Кар'єра 29-річного мільйонера Віктора Андреєнкова розпочалася в 17 років, коли він влаштувався освітлювачем в кінознімальну групу. Лише через чотири місяці він уже керував 16 освітлювачами, а до 20 років усвідомив, що досвід, отриманий ним на знімальному майданчику, потрібно капіталізувати. Тоді Андреєнков і створив свою першу продакшен-компанію, яка займалася організацією зйомок кліпів і реклами.

Через два роки він залишив бізнес партнеру, вийшовши на ринок з новою компанією – CrystalGlass, виробником пластикової упаковки для медичної, парфумерно-косметичної, харчової, лікеро-горілчаної та хімічної промисловості. Через сім років штат підприємства молодого бізнесмена налічує понад 200 співробітників.

Дмитро Костик розпочав свій бізнес ще у школі.

Будучи учнем сьомого класу школи міста Стаханова на Луганщині, Дмитро Костик, син книготорговців, вирішив: свій час він витрачатиме тільки на те, що йому подобається.

Саме з "колегами" по олімпіадах, учнями 9-11 класів, Костик заснував свою IT-компанію Інтелект-систем.

Постійна участь в міських та республіканських олімпіадах з фізики та математики дала школяреві можливість відвідувати уроки винятково з улюблених точних наук і зібрати команду таких, як він, юних програмістів. Саме з "колегами" по олімпіадах, учнями 9-11 класів, Костик заснував свою IT-компанію Інтелект-систем.

Серед перших клієнтів підлітків виявилося місцеве підприємство, яке замовило програму "рухомий рядок" для інформтабло в транспорті. Згодом продукт купили Київпастранс і Правексбанк, а американський гігант Intel визнав її найкращою IT-розробкою року в Україні.

Але все ж, очевидно, що навчання підприємництву - інвестиція, яка окупиться в будь-якому випадку.

Можна виділити переваги занять підприємницькою діяльністю з ранніх років: це полігон для ідей, де дитина отримує навички творчості, а також вчиться тому, як вписати цю творчість в актуальний контекст, знайти потрібну нішу для продукту. З цією практикою виробляється відповідальність за свої рішення і розвиваються навички ситуаційного мислення, аналізу того, що відбувається. До того ж самостійно пробуючи себе в різних сферах, дитина швидше усвідомлює, що їй вдається найкраще. Заняття підприємництвом полегшують шлях до самовизначення та профорієнтації.

Нарешті, підприємництво взагалі універсальне, оскільки стимулює якості, необхідні не тільки бізнесменам. Експерименти в США показали, що уважність і успішність дітей в початковій школі підвищується при вивченні основ бізнесу. Розвиваються лідерські якості та емоційний інтелект, який стане в нагоді людині в будь-якому колективі.

Як повідомляє Міністерство доходів і зборів України, за новим Податковим кодексом займатися підприємницькою діяльністю у нас можна з 16 років, після отримання паспорта. Тобто учні випускних класів можуть вже паралельно зі шкільними уроками вести свою справу.

Правда, є один нюанс, що стосується реєстрації таких юних громадян. Для того, щоб у них взяли папери і зареєстрували підприємцями, в пакеті стандартних документів має бути ще й письмова згода їх батьків, усиновителів чи опікунів. В іншому ж діяльність 16-річних бізнесменів абсолютно нічим не відрізняється від роботи їх старших колег.

То ж, для того, щоб мотивувати дітей до підприємницької діяльності та збільшення їх впевненості, командами двох громадських організацій ГО «Вільна Хата» та ГО «Українська Асоціація Фрілансерів» (Free UA) було створено проект «KIP-Youth», в рамках якого школярів Краматорська, Костянтинівки та Слов’янська будуть вчити підприємницькому мисленню.

-На наших тренінгах ми не даємо нудних визначень. З дітьми це не проходить. Ми розробили бізнес-симулятор, який дозволяє нам всього за 1 годину (12 ігрових періодів) донести значення таких понять як потреби та створення цінності, маркетинг, ресурси, ціноутворення, попит та види бізнесу (B2B, B2C, B2G), інвестиції та кредити, податки, а головне, показати, що без розвитку підприємництва неможливий розвиток міста. Також ця гра вчить працювати в команді та використовувати сильні сторони кожного, каже керівник проекту, Олена Кучерук.

-Ми йдемо по моделі Колба:

1) Безпосередній, конкретний досвід - в процесі гри діти отримують певний досвід підприємництва (вироблення продукту, активне вивчення потреб, продажі, тощо)

2) Спостереження і рефлексія або розумові спостереження  - обдумування і аналізування отриманого досвіду

3) Формування абстрактних концепцій і моделей або абстрактна концептуалізація. На цьому етапі діти вже самі описують певні концепції та дають визначення понять.  Генеруються ідеї, шукаються взаємозв'язки, додається нова інформація щодо того, як все працює, влаштовано

4) Активне експериментування - останній етап, що передбачає експериментування і перевірку на придатність створеної моделі, концепції. Результатом цього етапу є безпосередній новий досвід. Далі коло замикається

-А! Це вибух мозку! Чому я не додумалась до цього раніше. Це ж так просто – спитати, чого хоче клієнт! – ділиться враженнями від тренінгу 13-річна Настя зі Слов’янську.

-Спочатку було дуже прикро, що ми розробляємо продукт, витрачаємо кошти на ресурси, а в нас нічого не купують, і навіть зниження ціни не допомогло. Натомість, купують в інших всякі дрібниці. Але потім ми дізнались, що кожний з покупців має свої ролі, та те, що не може пересічний громадянин купити ядерну установку для виготовлення енергії. Справа не в ціні. Просто потрібно було знайти свого споживача. А ще, ми зрозуміли, що найсильніша сторона нашої команди – це проектна діяльність – створення проектів, які, виявляється, також можуть купувати. Краще робити те, що ти вмієш найкраще, а не намагатись «втюхати» щось, - каже 15-річний Влад з Костянтинівки.

-Це мій перший тренінг з теми бізнесу для дітейкаже Кристина Шостир, тренерка проекту, І я дуже вражена, багато дітей виявили бажання приймати участь у тренінгу. Вони дійсно бажають вчитись новому та активно приймають участь не тільки в іграх, але й в дискусіях. Вони розуміють, що потрібно розвивати такі якості як креативність, цілеспрямованість та гнучкість, уважність до проблем суспільства та способів їх вирішення. Я дуже рада, що ми можемо їм допомогти в цьому.

Наразі, в проекті плануються ще тренінги та шкільний хакатон, який дозволить командам розробити ідеї для започаткування власної справи.

Отзывы и комментарии

Написать отзыв
Написать комментарий

Отзыв - это мнение или оценка людей, которые хотят передать опыт или впечатления другим пользователями нашего сайта с обязательной аргументацией оставленного отзыва.
 
Ваш отзыв поможет многим принять правильное решение

. Пожалуйста, используйте форму отзывов для оценок и рецензий, для вопросов и обсуждений - используйте форму комментариев, а не отзывов

Не допускается: использование ненормативной лексики, угроз или оскорблений; непосредственное сравнение с другими конкурирующими компаниями; безосновательные заявления, оскорбляющие деятельность компании и/или ее услуги; размещение ссылок на сторонние интернет-ресурсы; реклама и самореклама.

Введите email:
Ваш e-mail не будет показываться на сайте
или Авторизуйтесь , для написания отзыва
Отзыв:
Загрузить фото:
Выбрать

Комментарии предназначены для общения, обсуждения и выяснения интересующих вопросов. Для оценок и рецензии используйте форму отзывов